В.О.Сухомлинський

                                                    Актуальність
                        ідей В.Сухомлинського щодо трудового навчання учнів
 
                                             Кожний юнак, кожна дівчина повинні знати,
                                            що, навчаючись у школі, їм треба готувати себе
                                            до праці, до того, щоб створювати цінності,
                                            корисні для людини, для суспільства.
                                                                              В. Сухомлинський
      Головною метою трудового  навчання є формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу учня.
   ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу країни  (2). ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу.[ 1]
        У цьому світлі основним завданням вчителя трудового навчання є створення умов для самореалізації та професійного самовизначення кожного учня, виховання в учнів любові до праці, забезпечення умов для їх життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до свідомого вибору і оволодінню майбутньою професією, вироблення умов і  творчого застосування здобутих знань. (1)
      «Ми виховуємо не носія знань, а людину, яка має жити в суспільстві, приносити йому користь» - ці слова В.О.Сухомлинського актуальні і сьогодні. (2)
       Залучення учнів до дослідницької роботи, до участі в конкурсах дитячої творчості, заохочення учнів до створення власних виробів, бажання й уміння працювати не за зразком, а оригінально - це шлях до оволодіння ними ключовими компетентностями.  Ще В.О.Сухомлинський наголошував: «Дуже важливо, щоб дитина придумувала, винаходила нові комбінації з діючих моделей, складала нові агрегати, знаходила нове застосування механізмам.» (2)
В системі уроків трудового навчання чільне місце займає проектна діяльність, яка  активізує творчу уяву, ініціативність і можливість учнів, дає їм можливість самостійно вести пошук інформації, проводити розрахунки, підбирати матеріали, створювати ескізи, тощо. Частина знань отримується учнями в процесі самостійного пошуку шляхом вирішення пошукових завдань, формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці.
Сучасний урок будується на основі самодіяльності учнів в навчальному процесі, їх самоорганізації, самоконтролю, самооцінювання, розвитку їх особистості, колективної навчальної діяльності, відповідальності учнів (знає свої обов’язки, приймає їх, реалізує, контролює виконання). Учні вчаться  мобілізувати в конкретних ситуаціях знання і досвід, що отримали при вивченні освітніх предметів.
Учитель спонукає учнів до формування внутрішньої мотивації до навчання, навчає їх ставити мету, планувати, відтворювати поставлені завдання шляхом практичного використання технологічних навичок.Адже В.О.Сухомлинський наголошував:«Дуже важливо, щоб у кожного учня на певному етапі його трудової діяльності виник задум більш або менш складного трудового процесу», «Прагнення до дослідницької праці є водночас задоволенням естетичної потреби в красивій, інтелектуально насиченій праці.»
Сьогодні гострою є потреба розробок і впровадження нових технологій, формування знань, умінь і навичок, нового змісту, методів, засобів навчання, дидактично-методичного забезпечення в цілому.  Впровадження ІКТ в освітню систему України один з пріоритетних напрямів сучасної державної політики.
         Впровадження ІКТ у проектній діяльності на уроках трудового навчання сприяє врахуванню індивідуальних  особливостей учня під час роботи, дає можливість скоротити час на вивчення теоретичного матеріалу програми та вивільняється час для творчої практичної роботи.
 Використовуючи електронні підручники, навчальні посібники, мультимедійні енциклопедії, учитель відкриває доступ  учнів до великого об’єму нової інформації. Це сприяє в учнів здатності відчувати, бачити проблеми, що є одним з важливих ознак творчої особистості.Тому учні із задоволенням виконують проектні роботи.


 https://docs.google.com/presentation/d/1qA5380DiEckhxpeb4vC6Dmyy7mMa6AOzh4gMMKADkks/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
   
  «Природі дитини властиве прагнення до змін, чергування, поєднання двох, трьох видів трудової діяльності, що мають свої характерні  риси, специфіку операцій, умінь» - наголошував В.Сухомлинський.
Тому учні школи з задоволенням  висаджують алею каштанів та горіхів, які були вирощені на ділянці для саджанців. Дана шкілка існує протягом п’яти років, де з осені учні сіють плоди каштанів та горіхів, а потім за ними доглядають до того часу, коли даний посадковий матеріал стає придатним для висадки.  Одночасно проводять дослідницьку роботи щодо впливу різних чинників на ріст саджанців.



   












«Праця дітей є і створенням потрібних речей, і водночас естетичною творчістю»- ці слова актуальні і сьогодні.
 
В.Сухомлинський стверджував, що : «…патріотичне виховання школярів доцільно здійснювати на загальнолюдських та національних цінностях, серед яких провідними є: любов до рідної землі, народу й Батьківщини,…шанобливе й бережливе ставлення до історії та культури українського народу, праця на благо свого народу й Батьківщини», тому учні із задоволенням беруть участь в конкурсах, виставках з національно-патріотичного виховання.



Своїми роботами учні  діляться із гостями школи: письменниками рідного краю, волонтерами, атовцями.
«Багато видів дитячої праці є, по суті, творчістю, спорідненою з прикладним мистецтвом». Ці слова В.Сухомлинського є актуальними і сьогодні. На уроках праці учні долучаються до прекрасного, вчаться втілювати свої ідеї в життя.



         
Отже, ідеї В.Сухомлинського живуть і в нащ час, використовуються на уроках трудового навчання, втілюються в життя сучасними учнями.

Використана література:

1. Концепція загальної середньої освіти №12/5-2 від 22.11.2001р.
Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5 т.-Т.4.Ст. 391-387 К.: Рад.шк.,1

Комментариев нет:

Отправить комментарий