Проектні технології

Шляхи ефективного впровадження проектних технологій на уроках трудового навчання
                               Кожний юнак, кожна дівчина повинні знати,
                                            що, навчаючись у школі, їм треба готувати себе
                                            до праці, до того, щоб створювати цінності,
                                            корисні для людини, для суспільства. 
                                                                              В. Сухомлинський
      Головною метою трудового  навчання є формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу учня.
   ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу країни  (2). ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу .[ 2]

        У цьому світлі основним завданням вчителя трудового навчання є створення умов для самореалізації та професійного самовизначення кожного учня, виховання в учнів любові до праці, забезпечення умов для їх життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до свідомого вибору і оволодінню майбутньою професією, вироблення умов і  творчого застосування здобутих знань. (2)
      «Ми виховуємо не носія знань, а людину, яка має жити в суспільстві, приносити йому користь» - ці слова В.О.Сухомлинського актуальні і сьогодні. (8)
       Залучення учнів до дослідницької роботи, до участі в конкурсах дитячої творчості, заохочення учнів до створення власних виробів, бажання й уміння працювати не за зразком, а оригінально - це шлях до оволодіння ними ключовими компетентностями.  Ще В.О.Сухомлинський наголошував: «Дуже важливо, щоб дитина придумувала, винаходила нові комбінації з діючих моделей, складала нові агрегати, знаходила нове застосування механізмам.» (8)
 В системі уроків трудового навчання чільне місце займає проектна діяльність, яка  активізує творчу уяву, ініціативність і можливість учнів, дає їм можливість самостійно вести пошук інформації, проводити розрахунки, підбирати матеріали, створювати ескізи, тощо. Частина знань отримується учнями в процесі самостійного пошуку шляхом вирішення пошукових завдань, формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці.
Сучасний урок будується на основі самодіяльності учнів в навчальному процесі, їх самоорганізації, самоконтролю, само оцінювання, розвитку їх особистості, колективної навчальної діяльності, відповідальності учнів (знає свої обов’язки, приймає їх, реалізує, контролює виконання). Учні вчаться  мобілізувати в конкретних ситуаціях знання і досвід, що отримали при вивченні освітніх предметів.
Учитель спонукає учнів до формування внутрішньої мотивації до навчання, навчає їх ставити мету, планувати, відтворювати поставлені завдання шляхом практичного використання технологічних навичок.
Сьогодні гострою є потреба розробок і впровадження нових технологій, формування знань, умінь і навичок, нового змісту, методів, засобів навчання, дидактично-методичного забезпечення в цілому.  Впровадження ІКТ в освітню систему України один з приоритетних напрямів сучасної державної політики.
            Впровадження ІКТ у проектній діяльності на уроках трудового навчання сприяє врахуванню індивідуальних  особливостей учня під час роботи, дає можливість скоротити час на вивчення теоретичного матеріалу програми та вивільняється час для творчої практичної роботи.
 Використовуючи електронні підручники, навчальні посібники, мультимедійні енциклопедії, учитель відкриває доступ  учнів до великого об’єму нової інформації. Це сприяє в учнів здатності відчувати, бачити проблеми, що є одним з важливих ознак творчої особистості.



1. О.В.Ужакіна «Формула педагогічної компетентності вчителя трудового навчання. Ж-л «Трудове навчання в школі» №10, 2013 р.
2. Концепція загальної середньої освіти №12/5-2 від 22.11.2001р.
3. Віаніс-Трофименко К.Б., Лісовенко Г.В.,  Підвищення професійної компетентності педагога. Х.: Вид. група «Основа», 2007 ст.21
4.О.Головченко. Формування ключових компетентностей на уроках трудового навчання. Ж-л «Трудова підготовка в закладах освіти» №3, 2008
5.Л.М.Забродська, О.В.Онопрієнко, А.Д.Цимбалару, Л.Л.Хоружа Інформаційно-методичне забезпечення проектно-технологічної діяльності вчителя: Науково-методичний посібник – Х.: Вид.група «Основа», 2007
6. А.А.Сухорукова. «Комплексний підхід до формування професійної компетентності педагогів». Ж-л  «Педагогічна майстерня» №2, 2011р.
7. А.Мальцева. «Формування життєвих компетентностей учнів засобами проектної технології». Ж-л «Трудове навчання», №6 2012 р.

8. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5 т.-Т.4.Ст. 335- К.: Рад. шк.,1977

Комментариев нет:

Отправить комментарий